KERTAS 1, BAHAGIAN A DAN BAHAGIAN B
Pendahuluan/ Prawacana
Item | Karangan Bahagian A | Karangan Bahagian B |
Peruntukan masa | 45 minit | 90 minit |
Bilangan perkataan | 200 hingga 250 pp | Lebih 350 pp |
Bilangan muka surat | 2 halaman | 4 halaman |
Bilangan Perenggan | 5 perenggan | 7 perenggan |
Bilangan isi | 3 isi | 5 isi |
Jumlah markah | 30 markah | 100 markah |
Kriteria Penskoran Karangan Bahagian A
PERINGKAT | MARKAH | KRITERIA |
Cemerlang | 26 – 30 (28 – 30) (26 – 27) | - Karangan menepati tema bahan rangsangan.
- Bahasa gramatis dari segi kata dan ayat. Penggunaan tanda baca betul dan tepat. Ejaan mengikut Sistem Ejaan Rumi Baru. Penggunaan kosa kata luas dan tepat serta sesuai.
- Wacananya lengkap. Unsur bahasa yang digunakan bervariasi dan menggunakan ungkapan yang menarik dan tepat serta sesuai.
- Idea relevan dengan tema bahan rangsangan dan dihuraikan dengan jelas dan matang.
|
Kepujian | 20 – 25 (23 - 25) (20 – 22) | - Karangan menepati tema bahan rangsangan.
- Bahasa gramatis dari segi kata dan ayat. Penggunaan tanda baca betul dan tepat. Ejaan mengikut Sistem Ejaan Rumi Baru. Penggunaan kosa kata luas.
- Wacananya lengkap. Unsur bahasa yang digunakan bervariasi.
- Idea relevan dengan tema bahan rangsangan dan dihuraikan dengan jelas.
|
Memuaskan | 15 – 19 (17 - 19) (15 – 16) | - Karangan masih menepati tema bahan rangsangan.
- Bahasa masih gramatis dari segi kata dan ayat. Penggunaan tanda baca masih betul dan tepat. Ejaan masih mengikut Sistem Ejaan Rumi Baru. Penggunaan kosa kata umum.
- Wacananya masih lengkap. Unsur bahasa masih bervariasi.
- Idea masih relevan dengan tema bahan rangsangan. Huraian idea masih jelas.
|
Kurang Memuaskan | 10 – 14 (12 - 14) (10 – 11) | - Karangan kurang menepati tema bahan rangsangan.
- Bahasa kurang gramatis dari segi kata dan ayat. Kesalahan-kesalahan tatabahasa ketara. Ejaan masih mengikut Sistem Ejaan Rumi Baru tetapi terdapat kesalahan ejaan yang ketara. Penggunaan kosa kata terhad (Ayat yang pendek)
- Wacananya kurang lengkap. Unsur bahasa kurang bervariasi.
- Idea kurang relevan dengan tema bahan rangsangan dan huraiannya kurang jelas.
|
Pencapaian Minimum | 01 – 09 (06 - 09) (01 – 05) | - Calon tidak menunjukkan penguasaan kemahiran menulis.
- Banyak kesalahan bahasa dari segi kata dan ayat.
- Idea kurang menepati tema bahan rangsangan.
|
Kriteria Penskoran Karangan Bahagian B
PERINGKAT | MARKAH | KRITERIA |
Cemerlang | 80 – 100 (90 – 100) (80 – 89) | - Penggunaan pelbagai jenis kata yang sangat luas dan tepat.
- Penggunaan pelbagai jenis ayat majmuk yang gramatis.
- Ejaan dan tanda baca yang betul.
- Laras bahasa sesuai dengan tugasan.
- Penggunaan kosa kata sangat luas dan tepat.
- Idea yang relevan mengikut tugasan, dihuraikan dengan jelas dan matang, disertakan dengan contoh yang sesuai. Ada penegasan isi.
- Pengolahan sangat menarik dan berkesan serta pemerengganan sesuai.
- Wacana lengkap dan terdapat kesinambungan idea yang jelas antara perenggan.
- Penggunaan unsur bahasa bervariasi.
- Gaya bahasa menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan seperti peribahasa, pantun, cogan kata atau frasa.
|
Kepujian | 66 – 79 (73 - 79) (66 – 72) | - Penggunaan pelbagai jenis kata yang tepat.
- Penggunaan pelbagai jenis ayat majmuk yang gramatis tetapi terdapat kesalahan yang minimum.
- Ejaan dan tanda baca yang betul.
- Laras bahasa sesuai dengan tugasan.
- Penggunaan kosa kata luas dan tepat.
- Idea yang relevan mengikut tugasan, dihuraikan dengan jelas, disertakan dengan contoh yang sesuai.
- Pengolahan menarik dan berkesan serta pemerengganan sesuai.
- Wacana lengkap dan terdapat kesinambungan idea yang jelas antara perenggan.
- Penggunaan unsur bahasa bervariasi.
- Gaya bahasa menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan seperti peribahasa, pantun, cogan kata
|
Baik | 51 – 65 (58 - 65) (51 – 57) | - Penggunaan pelbagai jenis kata yang sesuai.
- Penggunaan ayat majmuk yang gramatis tetapi terdapat kesalahan yang minimum.
- Ejaan dan tanda baca masih betul.
- Laras bahasa sesuai dengan tugasan.
- Penggunaan kosa kata masih tepat.
- Idea masih relevan mengikut tugasan, huraian isi masih jelas dan contoh masih sesuai..
- Pengolahan masih menarik dan pemerengganan masih sesuai.
- Wacana masih lengkap.
- Penggunaan unsur bahasa masih bervariasi.
- Gaya bahasa masih menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan masih berkesan.
|
Memuaskan | 36 – 50 (43 - 50) (36 – 42) | - Penggunaan pelbagai jenis kata masih/kurang tepat.
- Ayat masih/kurang gramatis.
- Ejaan dan tanda baca betul tetapi terdapat kesalahan yang minimum.
- Laras bahasa masih/kurang sesuai.
- Penggunaan kosa kata umum.
- Idea masih relevan mengikut tugasan, huraian isi kurang jelas dan contoh kurang sesuai..
- Pengolahan kurang menarik.
- Wacana masih/kurang lengkap.
- Penggunaan unsur bahasa masih/kurang bervariasi.
- Gaya bahasa masih/kurang menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan kurang berkesan.
|
Kurang Memuaskan | 21 – 35 (28 - 35) (21 – 27) | - Penggunaan kata kurang tepat.
- Ayat tidak gramatis tetapi masih difahami.
- Terdapat kesalahan ejaan dan tanda baca yang ketara.
- Idea masih relevan / idea bercampur aduk dan huraian tidak jelas / tidak berkembang dan contoh tidak sesuai.
- Pengolahan tidak menarik.
- Wacana tidak lengkap dan binaan perenggan tidak seimbang.
- Unsur bahasa tidak bervariasi.
- Gaya bahasa dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan lemah.
|
Pencapaian Minimum | 01 – 20 (11 - 20) (01 – 10) | - Keseluruhannya menunjukkan penggunaan kata dan ayat yang tidak gramatis.
- Terdapat kesalahan ejaan dan tanda baca yang ketara.
- Idea bercampur aduk dan huraian tidak jelas / tidak berkembang dan contoh tidak sesuai.
- Pengolahan tidak menarik.
- Wacana tidak lengkap dan binaan perenggan tidak seimbang dan tidak sesuai.
- Gaya bahasa dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan lemah dan tidak menarik.
- Keseluruhan karangan sukar/tidak difahami.
|
* Ungkapan menarik : peribahasa, pantun, cogan kata, frasa menarik, petikan
ucapan, kata-kata hikmat, petikan hadis, maksud ayat
Al-Quran dan lain-lain.
Langkah 1 : Kenal pasti tema dan tugasan
Langkah 2: Menulis Pendahuluan
- Ayat tema
- Isu semasa
- Ungkapan menarik
- Ayat tugasan
Langkah 3: Menulis Perenggan Isi
Aku makan buah cempedak anak Pak Isa - ada juga dimasukkan ungkapan menarik
aku - apa
makan - mengapa
buah - bagaimana
cempedak - contoh
anak - andaian
Pak Isa - penegasan isi
Langkah 4: Menulis Kesimpulan
Ayat 1dan 2 : Wacana + Saranan + Harapan
Ayat 3: Seruan
No comments:
Post a Comment